جلدهای پنجم، ششم، هفتم و هشتم کتاب امام شناسی علامه طهرانی

 

ادامه  معرفی جلد های کتاب خیلی عالی امام شناسی از حضرت علامه سید محمدحسین طهرانی رضوان الله علیه، که در متن قبلی 4 جلد از آن را معرفی کردم.  من لینک هم نسخه فیزیکی کتاب و هم نسخه pdf  رایگان (داخل هر جلد قسمت دانلود pdf ) را دوباره اینجا آوردم که به راحتی تهیه کنید البته چند جلد آن هم کتاب صوتی داره که در حال آپدیت شدن هست،  این کتاب در در قالب بحث‌های تفسیری، عرفانی و … در مورد امامت و ولایت می‌باشد.

جلد پنجم کتاب امام شناسی:

این مجلد از امام شناسی با موضوعاتی پیرامون:  بیان استاد علامه طباطبائى قدس سره در معناى ولایت : «ولایت، آخرین درجه کمال انسان است، و آخرین منظور و مقصود از تشریع شریعت حقه خداوندى است».

صفات و مقامات اولیاى خدا

  •  أولیاى خدا چون به دریاى وسیع و بی حد از رحمت، و جُود، و وجود، رسیده اند، کمى و کاستى در آنان اثرى ندارد، ﴿لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ. نه بر احتمال و یا یقین از دست دادن چیزى در آینده، ترسناک میشوند، و نه بر فقدان چیزى در گذشته اندوهناک میگردند. اگر کسى یک ظرف آبى داشته باشد، از احتمال ریخته شدن آن و یا مقدارى از آن در آینده میترسد، و از ریخته شدن آن در گذشته غصّه میخورد، زیرا که آب سرمایه وجودى اوست، و با فقدان آن حیات خود را در فقدان میبیند.
  •  ولى اولیاى خدا، در دریاى رحمت نشسته، و در این اقیانوس بی کران شناورند، و در آبشخور رحمت و فیض وجود، متمکن، و در محل امان و امین مستقر می باشند، و در این صورت کجا متصور است که نسبت بدانها فقدان صدق کند، چه در گذشته و چه در آینده؟! ( ادامه این موضوع را از طریق این لینک میتواند ملاحظه فرمایید.)

و همچنین موضوعی با عنوان نهایت عشق به حضرت ولى عصر، معرفت به حقیقت آن حضرت است نه تشرف به حضور مادى ایشان

جلد ششم امام شناسی:

جلد ششم این کتاب از درس های 76 شروع می شود تا درس 90 ختم می شود که در قالب 3 فصل که از موضوعات و مطالب اهم آن می توان به تفسیر آیه يا اَيها الرسول بلغ ما انزل اليك من ربك اشاره کرد که در فصل اول این کتاب به آن پرداخته شده است. همچنین در این کتاب به موضوعاتی پیرامون وصیت موکد رسول الله صلَّى اللَه علیه و آله و سلَّم در سال آخر عمر شریف ،  خطبه حضرت رسول صلَّى الله علیه و آله و سلَّم در عرفات:

إن دماءکم و أموالکم حرام علیکم، کحرمة یومکم هذا؛ فی شهرکم هذا؛ فی بلدکم هذا؛ ألا کلُّ شیءٍ من أمر الجاهلِیة موضوع تحتَ قَدمِی؛ …

تاریخ قمری تاریخ اسلامی است (ماههاى قمرى حسى و وجدانى است و ابتدا و انتهاى مشخصى در عالم تکوین دارد، به خلاف ماههاى شمسى که قراردادى و اصطلاحى است) که به طور مفصل و دقیق به آن پرداخته شده است.

و از جمله مطالب مهمی که در فصل پایانی این جلد به آن پرداخته شده است در مورد وصایت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السّلام از جانب رسول خدا صلّى الله علیه و آله و سلم‌ نیز می باشد.

جلد هفتم از کتاب امام شناسی علامه طهرانی:

جلد 7 این کتاب نیز از درس های 91 تا درس 105 می باشد با 4 فصل که موضوعات مهم آن می توان به مشخصات روز غدیر (غدیر روز مَنْ کُنْتُ مَوْلاَهُ فَعَلِیٌّ مَوْلاَهُ است، غدیر روز تاجگذارى و عمامهگذارى رسول الله با دست شریف خود بر سر مولى الموحدین است. … ) بلایا و فتنه هایی که بر امیرالمؤمنین علیه السلام پس از رسول خدا صلّى اللَه علیه و آله وارد شد، بحث در مفاد آیۀ تبلیغ، نزول آیه الیوم أکملت لکم دینکم در روز غدیر مفسر معناى مولى است …

جلد 8 کتاب امام شناسی علامه طهرانی:

جلد8 کتاب امام شناسی نیز از درس 106 تا درس 120  با چهار فصل می باشد. در این مجلد پیرامون مباحثی از روایات ابن شهرآشوب درباره آیه: اليومَ أَكملت لكم دينكم، مردم به 4 چیز عمل كرده و ولایت را ترك گفته‌اند (راوى شأن نزول آیه اكمال دین از أبو سعید خُدرى روایت شده است كه او گفته است: من مدتى نظر خوارج را داشتم و بر آن عقیده و مذهب بودم تا اینكه مرا هم نشینی با أبو سعید خدرى دست داد، و شنیدم كه مى‌گفت: مردم مأمور شده‌اند كه به 5 چیز عمل كنند. ولی به چهار چیز عمل مى‌كنند و یكى را ترك كرده‌اند. مردى از أبو سعید پرسید: آنچه را عمل كرده‌اند چیست؟!

گفت: نماز و زكات و حج و روزه.

پرسید: پس آنچه را كه ترك كرده‌اند چه هست؟!

گفت:ولایت علی بن ابی‌طالب!

آن مرد گفت: آیا داشتن ولایت هم، در ردیف آن چهار فریضه، واجب است؟!

أبو سعید گفت: آرى. آن مرد گفت: بنابراین مردم كافر شده‌اند كه ولایت ندارند! أبو سعید گفت: گناه من‌ چیست؟ )

در ادامه مباحث این جلد در خصوص: هر امتى امور خود را به غیر اعلم بسپارد رو به پستى خواهد رفت، اعتراف  عمر به حق بودن أمیرالمؤمنین علیه السلام براى خلافت‌،  على بن أبى‌طالب أمیرالمؤمنین علیه السّلام میزان سنجش نیكى‌ها و زشتى‌هاست، عمر اسلام راستین را فداى عزت عرب كرد،

یکی از مطالبی که در صفحه 266 جلد هشتم از این مجلد کتاب امام شناسی پرداخته شده است در خصوص موضوع قیام عملى سید الشهداء و قیام علمى حضرت صادق علیهما سلام اللَه به فریاد اسلام رسید هست که بخشی از آن را من در اینجا میاورم ولی برای مطالعه کاملتر اینجا کلیک کنید:

تكان عملى توسط حضرت سید الشهداء حسین بن على علیه السلام صورت گرفت، و چون صاعقه دستگاه سلطنت جابره را تكان داد، و همچون بركان و كوه آتشفشان غوغا كرد، و فریاد و صراخ آن حضرت به طورى شدید بود كه هر مرده را زنده و هر خواب را بیدار كرد، و عملا نشان داد كه آئین و رسم محمدى تبدیل به حكومت طاغوتى شده و دنیاى بین چین و بین آن طرف مصر و آفریقا به نام اسلام در آتش بیداد ستمگران ضد اسلام و معاند با اسلام كه سنت‌هاى جاهلى را بجاى سنت‌هاى محمدى نشانده‌اند، مى‌سوزد و طائر بلند پرواز صدق و امانت و ایثار و ولایت و محبت در دست صیاد خون آشام گرفتار است.

تكان علمى توسط حضرت صادق علیه السلام صورت گرفت. پس از قیام مسلمین بر علیه حكومت بنى امیه و قیام ابو مسلم خراسانى، شرائط امارت و ریاست براى حضرت صادق علیه السلام از همه فراهم‌تر و مقتضیات و شرائط و معداتش از همه بیشتر بود. ولى حضرت در این صراط قدمى ننهاد. زیرا به خوبى مى‌دانست اگر حكومت را در دست گیرد تمام وقتش باید مصروف به اصلاحات عملى و مباشرت در تنظیم بلاد و شهرها و تغیبر و تبدیل رؤساى جور به رؤساى عدل، و تنظیم دیوان و قضاء و سایر امور از جنگ و سركوبى مخالفان گردد، و دیگر مجال مكتب علمى و بیان آئین رسول خدا، و فقه و تفسیر و حدیث و تبدیل آن سنتهاى علمى جاهلى به سنت‌هاى محمدى و كشف حقیقت امر براى مردم و ارائه ولایت، و باطن نبوت، و اظهار اسلام راستین را براى طوائف و اجیال جیلا بعد جیل، تا روز قیامت را ندارد و این مكتب علمى نیاز به وقت طویل و جهاد عظیم دارد.

مخاطبان عزیز در این جا جلدهای 5 تا 8 را با قسمتی از موضعات میاورم تا بشه راحت تر ازش استفاده کرد البته لینک های مرتبط با هر بخش یا جلد را هم آوردم که دسترسی آسان تری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید